Teekond

SkeemPamiiride edela -ja pĂ”hjaosa hĂ”lmavad endas kahte kolmest mĂ€estiku ĂŒle 7000 meetristest tippudest - nendeks ongi ekspeditsiooni Pamiir 2006 sihiks olevad Ismoili Somoni (7495 m) ja temast 12 kilomeetri kaugusel paiknev Jevgenija Korzhenevskaja (7105 m). Siin asub ka Fedtshenko liustik, mis on pikim Kesk-Aasias (71.2 km).

Piirkond koosneb erinevatest piki laiuskraade asetsevatest mĂ€eahelikest, mis on omavahel ĂŒhendatud Akademia Nauk'i nimelise ahelikuga.

Walteri ja Moskvina liustike ĂŒhenduskohas asub 4100 meetri kĂ”rgusel paiknev Moskvina baaslager, mis endistel aegadel vĂ”is samaaegselt mahutada kuni 120 mĂ€gironijat.

Kuna piirkonna kliima on vÀga heitlik, siis peetakse mÀgionimiseks sobivaimateks vahemikku juuli keskpaigast augusti lÔpuni.

Ismoili Somoni ja Korzhenevskaja tippude vahetus lĂ€heduses on veel vĂ€hemalt 12 ĂŒle 5000-meetrist tippu, milledest tuntuimad on Moskva (6785m) ja Rossija (6882 m) tipud. Baaslaagri naabruses paiknevaid Vorobjova (5691 m) ja TschetĂ”rjohh'i (6299 m) tippu ronimist kasutatakse paljude mĂ€gironijate poolt parema aklimatiseerumise saavutamiseks enne kĂ”rgemale liikumist.

Korzhenevskaja klassikaline marsruut mööda lÔunaharja lÀbiti 1966. aastal Tsetkini juhtimisel.

Ismoili Somoni klassikaline marsruut lĂ€biti 1968. aastal Borodkini juhtimisel. Teel selle tippu tuleb lĂ€bida maailma ĂŒks suuremaid ja kĂ”rgemaid platoosid - Suur Pamiiri Platoo. Selle madalaim osa asub 4700 meetri ja kĂ”rgeim 6300 meetri kĂ”rgusel. Pikkust on tal lÀÀnest itta 12 kilomeetrit, laiust 3 kilomeetrit.

Nagu paljudel suurtel mĂ€gedel, on ka Ismoili Somoni tippu jĂ”udmist seotud erinevate 'rekorditega' - kiirusrekord pĂŒstitati 1990. aastal, mil V. Obihhod ja J. Klinezhki liikusid baaslaagrist tippu ja tagasi 20 tunniga.

TshetÔrjohhi tipp (6299 m) tseterjÔhh

Tippu tĂ”usu eesmĂ€rk on parema aklimatiseerumise saavutamine. Esmalt liigume mööda Moskvina liustikku, kuni jĂ”uame vĂ€ikese platooni. Platoost algab tĂ”us, mis alguses on lauge kuid ĂŒlespoole liikudes suureneb nĂ”lva kalle 35-40 kraadini. TĂ”us 2. laagrisse ja tippu kulgeb mööda valdavalt lumist nĂ”lva.

Korzhenevskaja

Jevgenija Korshenevskaja1 Laager (5300 m)
Ületame Moskvina liustiku ja liigume suunaga paremale mĂ€e lĂ”unakĂŒlje alla. 4800 meetri kĂ”rgusel muutub tĂ”us jĂ€rsemaks, vĂ”ib kasutada tugiköisi. 6-8 tundi peale mineku algust jĂ”uame vahelaagrisse 5100 meetri peal, mida osad alpinistid kasutavad esimese laagrina. Peale vĂ€ikest pausi jĂ€tkame liikumist esimese laagri poole. Kuna mĂ€e lĂ”unakĂŒljelt laskuv liustik on jĂ€tkuvalt vĂ”rdlemisi jĂ€rsk, vĂ”ib kasutada tugiköisi. Esimene laager asub moreenil, hea nĂ€htavuse korral on nĂ€ha kogu edasine tĂ”usutee tippu.

2 Laager (5800 m)
Teise laagrisse minekusse kulgeb esmalt mööda suhteliselt lauget liustikku. TÔusu edenedes muutub kalle jÀrsemaks, teine laager asub kolmnurkse kaljumassiivi kÔrval lumisel tasandikul.
Korshenevskaja tÔusu tee

3 Laager (6300 m)
JÔudes 5800-6100 meetri kÔrgusel asuva kuluaarini on tÔusul soovitav kasutada tugiköisi. See on ka marsruudi tehniliselt keerukaim osa.

TiputÔus
TiputÔus kujutab endast lumist harjamarsruuti. Hea nÀhtavusega kogu Pamiiri mÀestikule

Ismoili Somoni

1 Laager (5100 m)
Liigume Moskvina liustikult Walteri liustiku poole mööda selle parempoolset kĂŒlge. Liustiku kĂ”rval kĂ”rguvad Suure Pamiiri Platoo lume ja jÀÀsegused jĂ€rsud nĂ”lvad. Minekut on soovitatav alustada vĂ”imalikult vara. Peale platoost möödumist liigume edasi ĂŒles mööda kaljust Borodkini ribi. Soovitav on kasutada tugiköisi. Esimese laagri asupaika jĂ”uame 6-7 tunniga.

Borotkini ribi
2 Laager(5800 m)
Minek kestab 4-5 tundi, valdavalt mööda osaliselt lumega kaetud kaljut, vaid ĂŒksikutes kohtades vĂ”ib kalle ulatuda 35 kraadini. Laager asub kaljudevahelises 'lohus'. Tugiköisi vĂ”ib kasutada 5100-5300 meetri ja 5300-5800 meetri vahel.

3 Laager 'Vostok' (6300 m)
Varajane start, liigume köies. Esmalt lĂ€bime traaversi vasakule mööda mĂ€ekĂŒlge kuni jĂ”uame 4-5 tunni jooksul 5800 meetri kĂ”rgusel asuvale Suurele Pamiiri Platoole. Teel sinna vĂ”ib osutuda vajalikuks ĂŒletada lĂ”hesid. Edasi hakkame taas kĂ”rgust vĂ”tma, soovitatav on kasutada tugiköisi.

4 Laager (6900 m)
Varajane start. Liigume köies ja tĂ”useme esmalt ĂŒles lĂ€bides Dushanbe mĂ€e tipu (7-8 tundi, kĂ”rgus 6956 m), tipust laskume 300 meetrit allpool asuvasse 4 laagrisse.TĂ”usu teekond

TiputÔus
Varajane start. Minek ĂŒlespoole mööda jĂ€rsku lumenĂ”lva. Tipust laskume tagasi 4. laagrisse (8-9 tundi).